SERWIS PRASOWY 1/2015
Miesięcznik pt. "Życie Szkoły" skierowany jest do nauczycieli nauczania początkowego. Od końca 2014 r. czasopismo wydaje Forum Media Polska Sp. z. o.o. Biblioteka Pedagogiczna w Ostrołęce dysponuje archiwalnymi rocznikami "Życia Szkoły" od 1963 r. Tematem przewodnim numeru styczniowego jest presja oraz kreatywność w szkole i osiąganie sukcesu zgodnie ze "zdrowymi" wartościami. Zwolnienie tempa życia propaguje kanadyjski dziennikarz i pisarz Carl Honore. Jest on popularyzatorem ruchu Slow, które przybliża czytelnikom w udzielonym wywiadzie. "Filozofia Slow dotyczy robienia wszystkiego w odpowiednim tempie. Robienia jak najlepiej, a nie najszybciej. Ta filozofia postuluje, żebyśmy angażowali się w wykonywanie czynności i relacje z innymi, byli tu i teraz. Rozkoszowali się godzinami i minutami, zamiast je przeliczać i przyśpieszać".1 Urszula Wrzochul-Stawinoga w swoim artykule porusza problem zdrowego sukcesu. Autorka podkreśla, że nauczanie od najmłodszych lat postaw związanych ze zdrowym sukcesem jest wyzwaniem dla nauczyciela i wymogiem współczesnej szkoły. Urszula Wrzochul-Stawinoga opisuje również symptomy toksycznego sukcesu oraz rolę nauczyciela w promowaniu doktryny edukacji do zdrowego sukcesu.2 W jaki sposób nauczyć się twórczo myśleć i wyrobić nawyk twórczego działania w codziennym życiu proponuje Alina Jakubowska. Autorka zapoznaje czytelników z twórczymi zajęciami prowadzonymi w klasie. Dzieli się również interesującym wnioskiem "…rozwijając twórcze myślenie u dzieci, nie należy proponować im żadnych gotowych schematów, bo od kopiowania jest mnóstwo urządzeń opartych na nowoczesnych technologiach. Należy natomiast rozpalać wyobraźnię dziecka, podsuwać mu atrakcyjne materiały i wartościowe techniki oraz dawać prawo wyboru i możliwość wyciągnięcia wniosków"3. Wkładka "Akademia Nauczyciela" zawiera artykuły nt. nieśmiałości i zawstydzenia u dzieci, typów inteligencji, planowania i organizacji czasu, nadmiernej kontroli rodzicielskiej. W czasopiśmie opublikowano również materiały metodyczne: scenariusze zajęć "Poznajemy świat reklam", "Dziecko w sieci, czyli o bezpieczeństwie w praktyce", oraz "Bezpieczne ferie". Czasopismo "Wychowanie w Przedszkolu" również wydaje Forum Media Polska Sp. z. o.o. W Czytelni Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce zgromadzono archiwalne roczniki czasopisma od 1974 r. W numerze styczniowym Lidia Kołodziejska zajmuje się problemem poczucia czasu u dzieci przedszkolnych4. Autorka charakteryzuje zdolność dziecka do oceny zmian w czasie, opisuje proces kształtowania u dzieci orientacji w czasie, proponuje również zabawy i ćwiczenia doskonalące orientację w czasie. W czasopiśmie opublikowano również scenariusze zajęć kształtujących orientację w czasie. Wkładka Poradnik prawny nauczyciela i dyrektora przedszkola zawiera wykaz planowanych zmian w ustawie o systemie oświaty, informacje nt. rady pedagogicznej, jej roli i zadań. Anna Kordzińska-Grabowska pisze o tzw. buntach dziecięcych, a Joanna Czapla zajmuje się w swoim artykule dziećmi z wadami wymowy.5
1 Szkoła wolna od presji : kreatywność cenniejsza niż oceny / Carl Honore ; rozm. Karolina Oleksa. Życie Szkoły. – 2015, styczeń, s. 2-5. 2 Wrzochul-Stawinoga Urszula : Przez edukację do zdrowego sukcesu. Życie Szkoły. – 2015, styczeń, s. 6-8 3 Jakubowska Alina : Śladami dziecięcej twórczości. Życie Szkoły. – 2015, styczeń, s. 9-12 4 Kołodziejska Lidia : A czas płynie…. Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, styczeń, s. 3-8 5 Kordzińska-Grabowska Anna : Mały buntownik. Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, styczeń, s. -50-55; Czapla Joanna: Seplenienie się nie zmieni, gdy terapii nie docenisz. Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, styczeń, s. 56-60
|