SERWIS PRASOWY 1/2012
Czasopismo „Meritum” wydawane jest przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. W podtytule znajdujemy informację, że jest to mazowiecki kwartalnik edukacyjny. Tematem przewodnim numeru 4/2011 jest technologia informacyjno-komunikacyjna w projektach edukacyjnych. Beata Zych w artykule pt. „Metoda projektów” przedstawia krótki rys historyczny tej metody nauczania oraz jej istotę i cechy1. Autorka, przytaczając Mirosława Szymańskiego wskazuje cztery kryteria odróżniające metodę projektów od innych metod nauczania: - Odmienna od tradycyjnej rola nauczyciela.
- Podmiotowość ucznia.
- Całościowość.
- Odejście od tradycyjnego oceniania.
Następnie Beata Zych wymienia rodzaje projektów przyjmując różne kryteria podziału, m.in. zakres materiału nauczania, cele projektów, zasięg terytorialny, strukturę projektu. W dalszej części artykułu autorka opisuje etapy realizacji metody projektów i wylicza przydatne dokumenty oraz zalety dydaktyczne i wychowane wynikające ze stosowania tej metody. W kolejnym artykule Marta Wnukowicz i Janusz Wierzbicki starają się podpowiedzieć jak zachęcić uczniów do udziału w projekcie, uatrakcyjnić udział w nim i usprawnić jego prowadzenie2. Autorzy chcą wykorzystać znane uczniom usługi internetowe i umiejętności już przez uczniów posiadane. W artykule zaprezentowana została usługa przeznaczona specjalnie dla szkół - Microsoft Live@edu. Jest to właściwie zestaw usług, w skład których wchodzą: poczta elektroniczna, kalendarze, praca z dokumentami (publikacja i udostępnianie), albumy zdjęć, komunikator. W artykule „ Projekt edukacyjny w gimnazjum i rola technologii informacyjnej w jego realizacji” Alicja Sitarz dzieli się swoimi doświadczeniami z realizacji metody projektu3. Autorka przedstawiła scenariusz i komentarz projektu edukacyjnego z języka angielskiego na temat „ I ty możesz zostać miłośnikiem muzyki filmowej”. „Głównym problemem uczniów była nieumiejętna selekcja informacji pochodzących z Internetu oraz nieprawidłowe wykorzystanie tłumacza Google”4.Podsumowując, autorka stwierdza „Mój projekt w szkole cieszył się dobrą opinią wśród nauczycieli i uczniów. Z jednej strony uczył samodzielności i posługiwania się TIK, z drugiej – pozwolił nawiązać dobre relacje między jego uczestnikami i realizatorami”5. Zachęcam również do lektury kolejnych artykułów. Czytelnicy dowiedzą się m.in. w jaki sposób może być wykorzystany komiks, prezentacja Pecha Kucha i narzędzie Microsoft Photosynth w projekcie gimnazjalnym, jak wykorzystywać mind map ping oraz WebQuest. Polecam czytelnikom także czasopismo „Wychowanie na co Dzień”. Jest to miesięcznik naukowy wydawany przez Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”. W numerze 7/8 z 2011 zamieszczono m.in. wybrane referaty z XVII Tatrzańskiego Sympozjum Naukowego z zakresu nauk o edukacji. Danuta Hyżak w swoim referacie prezentuje stanowisko na temat jakości kształcenia w kontekście ostatnio wprowadzonych zmian6. Paweł Prusak przedstawia wyniki badań, których celem było ustalenie dążeń edukacyjnych maturzystów7. Autor stwierdza, że „Widoczny wysoki poziom aspiracji (zwłaszcza w liceum) w małym stopniu przekłada się na działania podejmowane na rzecz realizacji swoich dążeń. W hierarchii wartości uczniowie technikum najwyżej cenią prace i płynące z niej korzyści, a uczniowie liceum wygodne życie i wartości materialne”8. We wkładce metodycznej zamieszczono artykuł Barbary Jeziorczak i Katarzyny Wegierskiej dotyczący wczesnej interwencji logopedycznej wobec dzieci z objawami rozwojowej niepłynności mówienia9. 1 Zych Beata: Metoda projektów. Meritum. – 2011, nr 4, s. 12-18 2 Wnukowicz M., Wierzbicki: W jaki sposób technologia informacyjna może pomóc przy projektach edukacyjnych? Meritum. – 2011, nr 4, s. 42-44 3 Sitarz Alicja: Projekt edukacyjny w gimnazjum i rola technologii informacyjnej w jego realizacji. Meritum. – 2011, nr 4, s. 47-50 4 Tamże, s. 49 5 Tamże, s. 50 6 Hyżak Danuta: Wysoka jakość kształcenia kluczowym wyzwaniem systemu edukacji. Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 7/8, s. 8-13 7 Prusak Paweł: Aspiracje edukacyjne i życiowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 7/8, s. 30-36 8 Tamże, s. 36 9 Jeziorczak Barbara, Węsierska Katarzyna: Sprawmy, by potykający się w mowie maluch został królem płynności! Wychowanie na co Dzień. – 2011, nr 7/8, Wkładka metodyczna s. I-VII
|