SERWIS PRASOWY 3/2013
Z myślą o nauczycielach poszczególnych przedmiotów Biblioteka Pedagogiczna prenumeruje czasopisma metodyczne. Jednym z nich jest czasopismo „Chemia w Szkole”. Jego wydawcą jest Edupress. Czasopismu ukazuje się jako dwumiesięcznik. W numerze 4/2013 opublikowano m.in. artykuł „Peptydy i ich zastosowanie w kosmetologii”.1 Jak się okazuje peptydy mają wpływ na zdolność regeneracji skóry i zwiększanie jej elastyczności oraz redukcję zmarszczek. Poprawiają jędrność i napięcie skóry. Peptydy wykorzystuje się również w produktach nawilżających, po opalaniu oraz stymulujących wzrost włosów. Interesujący jest również artykuł „Chemia żywi, chroni i leczy”.2 Mariusz Galek i Joanna Oryl opisali przybliżają czytelnikom etapy powstawania leków. Autorzy podkreślają, ze rozwój chemii medycznej trwa, co w rezultacie może zaowocować nowymi rozwiązaniami, „które nie tyle będą nas leczyć, lecz nie pozwolą nam zachorować”.3 Krzysztof Orliński proponuje w swoim artykule jak badać glebę w szkolnym laboratorium.4 Autor opisuje doświadczenia chemiczne oraz zajęcia terenowe nt. „Roślinnych wskaźników glebowych”. Poza tym w „Chemii w Szkole” nr 4/2013 znajdują się rozwiązania zadań teoretycznych z III etapu Olimpiady Chemicznej oraz przykładowy arkusz maturalny w zakresie rozszerzonym.5 Czasopismo „Fizyka w Szkole” również jest wydawane przez Wydawnictwo EduPress. Numer 4/2013 rozpoczyna artykuł o Janie Czochralskim.6 Kazimierz Mikulski koncentruje się na przybliżeniu dokonań naukowych Jana Czochralskiego, który był autorem genialnego odkrycia sposobu hodowania dużych monokryształów metali. Metodą wynalezioną przez Czochralskiego wytwarza się współczesny krzem, z którego produkuje się diody, tranzystory i czipy układów scalonych. Krzysztof Markowicz prezentuje stanowisko fizyka na globalne ocieplenie.7 Autor przypomina krótką historię zmian klimatu Ziemi, opisuje naturalne czynniki klimatyczne i antropogeniczne czynniki klimatyczne. W podsumowaniu stwierdza „Rosnąca temperatura na Ziemi prowadzi do zwiększenia ilości pary wodnej i wzmacniania efektu cieplarnianego”.8 W artykule „Jak fizyk szkolny mierzy temperaturę?” Maciej Gramza opisuje jak wykorzystać do pracy komputer i własnoręcznie zbudować DataLogger mierzący temperaturę.9 Czytelnicy uzyskają dokładne informacje nt. wymagań sprzętowych, wyboru odpowiedniego czujnika, instalacji oprogramowania oraz manipulowania danymi pomiarowymi. Dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych przydatne będą zadania z astronomii.10 1 A.Kołaczek : Peptydy i ich zastosowanie w kosmetologii. Chemia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 8-10 2 M. Galek, J. Oryl : Chemia żywi, chroni i leczy. Cz. 3. Chemia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 19-26 3 Tamże, s. 26 4 K. Orliński : Badanie gleby w szkolnym laboratorium. Chemia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 27-33 5 59. Krajowa Olimpiada Chemiczna – Etap III. Chemia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 11-18 , K.Kaznowski : Przykładowy arkusz maturalny. Chemia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 35-41 6 K. Mikulski : Jan Czochralski i jego rok 2013. Fizyka w Szkole. - 2013, nr 4, s. 4-7 7 K.Markowicz : Globalne ocieplenie z punktu widzenia fizyka. Fizyka w Szkole. - 2013, nr 4, s. 11-15 8 Tamże, s. 15 9 M. Gramza : Jak fizyk szkolny mierzy temperaturę? Fizyka w Szkole. - 2013, nr 4, s. 24-34 10 P. Gronkowski, M. Wesołowski : Zadania z astronomii dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych: podsumowanie. Fizyka w Szkole. - 2013, nr 4, s. 43-48
|